Naturalny profil linków
Celem każdego link buildera jest zbudowanie naturalnego profilu linków. Wyszukiwarki oceniają, oprócz jakości pojedynczych linków, także jakość profilu linków jako całości. Witryny, które mają wyraźnie nienaturalny profil linków, mogą otrzymać karę (Google Penguin update). Jak zatem wygląda naturalny profil linków? Teoretycznie każda strona WWW bez aktywnego link buildingu ma naturalny profil linków. Profil ten nie powinien zawierać żadnych sztucznych wzorów (nadmierne stosowanie nienaturalnych tekstów kotwicy, używanie tylko technik link buildingowych, kierowanie jedynie do niewielkiej liczby stron docelowych, wyższy stosunek optymalizowanych linków/linków brandowych…). Możemy zatem scharakteryzować naturalny profil linków w tych kilku punktach: nie zawiera prostych wzorów link buildingowych, większość linków jest brandowa, większość linków nie ma zoptymalizowanych linków, większość linków odsyła do home page, niski wskaźnik linków site-wide, linki kierują na strony z treścią i produktami, zróżnicowana lista domen referencyjnych (magazyny, partnerzy, katalogi, fora, blogi, serwisy informacyjne…).